Text – Zdena Malá, foto – ÚJOP Krystal
Roční přípravný kurz na všech střediscích ÚJOP UK je zakončen zkouškou z češtiny na úrovni B2, tuto úroveň požadují vysoké školy pro studium v českých programech.
Studenti Krystalu skládali tuto zkoušku ve dvou termínech: studenti, kteří chtěli na FSS Masarykovy univerzity v Brně museli mít osvědčení o znalosti češtiny na úrovni B2 k přijímacím zkouškám 10.5., proto zkoušku skládali už 2.5.
Řádný termín zkoušky z češtiny se uskutečnil na konci května. V pátek 19.5. studenti všech středisek ÚJOPu psali písemnou část. Skládala se jako obvykle z částí čtení, poslech, gramaticko-lexikální struktury a psaní. Pro úspěšné složení bylo nutné mít více jak 60%, v jedné části se toleroval výsledek nad 50%. Podobná modelová zkouška na úrovní B2 je k nahlédnutí na http://ujop.cuni.cz/upload/stories/vtc/CCE-B2_modelova_varianta.pdf , poslech si můžete vyzkoušet na http://ujop.cuni.cz/upload/stories/vtc/MODELOV%C3%9D%20POSLECH%20B2.mp3
Učitelé přes víkend testy opravili, nikdo nesměl opravovat testy studentů, které učil češtinu. Před zkouškou absolvovali češtináři několik seminářů ke správnému opravování, společně si definovali, co se počítá jako chyba na úrovni B2 (podle Společného evropského referenčního rámce a z Popisů češtiny pro úroveň B2)a co je možné ještě tolerovat. Rozhodně se na této úrovni netoleruje špatný pravopis (tedy psaní slov bez háčků nebo čárek) a chyby v časování nebo skloňování. Při psaní se hodnotí obsahová správnost, správný pravopis, správně použitá slovní zásoba a správné koncovky, dále vhodně zvolené spojky a celkový dojem z textu – jeho stylistická správnost.
Všechny práce kontrolovali vždy dva češtináři.
Ústní část se konala ve středu 24.5. a ve čtvrtek 25.5. Zkoušelo několik dvoučlenných komisí, studenti byli rozděleni tak, aby nikoho nezkoušel jeho češtinář. Všichni zkoušející absolvovali semináře ke správnému vedení zkoušky a správnému hodnocení, aby všechny komise hodnotily stejně. V ústní části uspěli jen studenti s výsledkem nad 60%. Zkouška trvá 20 minut, studenti plnili několik úkolů, hodnotila se věcná správnost odpovědi, gramatická a lexikální správnost, správná výslovnost a komunikativnost celého projevu. V některých částech museli studenti vést dvouminutový monolog na zadané téma, někdy jsou dvě minuty opravdu dlouhá doba. Zkouška se nahrává pro případnou kontrolu.
V pondělí 29.5. měli studenti možnost ještě jednou nahlédnout do testů a zeptat se češtinářů, co a proč bylo hodnoceno jako chyba.
Jako každý rok měli studenti lepší výsledky v tzv. receptivních dovednostech, to je čtení a poslech. Překvapivě dobré výsledky měli v psaní, horší v mluvení. Nejhorší výsledky měli jako obvykle v části gramaticko – lexikální struktury.
Většina studentů, kteří do konce května poctivě chodili do školy a na zkoušku se připravovali, písemnou i ústní část zvládla. Problémy měli studenti, kteří v posledních týdnech do školy přestali chodit. Nezopakovali si vše potřebné a neseznámili se s formátem zkoušky.
Samozřejmě se ale stalo, že zkoušku nezvládli i dobří studenti. Každá zkouška hodnotí momentální výkon v daném okamžiku, nemůže se zohledňovat, že jinak je student pilný a snaživý a testy píše dobře. Takový je život – je nutné podat výkon v dané chvíli, nenechat se svazovat nervozitou, nepodléhat indispozicím.
Průměrné známky v jednotlivých částech:
Studenti, kteří u zkoušky neuspěli, mají možnost vyzkoušet si ji ještě jednou na opravném termínu v pátek 23.6. (písemná část) a úterý 27.6.(ústní část).
Dobrý výsledek ze zkoušky z češtiny je dobrým startem pro běh na dlouhou trať.
Přejeme všem hodně úspěchů a štěstí na vysokých školách, o kterých se vám před rokem jen zdálo!